Energetikai tanúsítványról tudnivalók

Az energetikai tanúsítvány egy dokumentum, ami annak igazolására szolgál, hogy az európai standardhoz képest a lakásunk, házunk, üzletünk mennyire energiatakarékos és ezáltal milyen az energetikai besorolása. A hazai szabályozás szerint 10 besorolási osztály van: legjobb „A+”, legrosszabb pedig az „I” betűvel jelzett kategória. A célérték a „C” szint, azaz a „Követelménynek megfelelő” osztály.

Miért van erre szükség?

A Magyarországon az összes energia 35-45 százalékát a háztartások használják fel. Vagyis ha ezen a területen sikerül takarékoskodni, az nem csak a lakástulajdonosoknak jó, de nemzetgazdasági szinten is hasznos. Éppen ezért az Európai Unió a hosszú távú energiapolitikája keretében növelni szeretné az épületek energiahatékonyságát, és támogatja a megújuló energiaforrások használatát.

Hol olvasható el a pontos szabályozás?

A tanúsítvánnyal kapcsolatos tennivalókat, illetve tartalmi és formai követelményeket a 176/2008 Kormányrendelet szabályozza. 2009. január elseje óta minden új építésű épület esetében kötelező az energetikai tanúsítás, 2012 óta pedig régi épületekre is kell. A közhasznú, állami, önkormányzati épületeknél csak 500 négyzetméter fölött szükséges. A 313/2012 Kormányrendelet értelmében 2013. január 1-től digitális változatot, e-tanúsítványt is kell készíteni, és az Ügyfélkapun benyújtani. Továbbá a tanúsítvány kötelező eleme lett a felújítási javaslat.

Mikor kell tanúsítványt készíttetni?

Akkor kell tanúsítvány, ha:

  • új épületet építünk
  • épületet értékesítünk
  • több mint egy évre bérbe adjuk az épületünket.

Az adásvételi, illetve bérbeadási szerződésben kötelező feltüntetni a tanúsítvány azonosító kódját, és a szerződő feleknek nyilatkoznia kell arról, hogy a tanúsítvány átadása megtörtént.

Vannak kivételek?

Nem kell energiatanúsítvány azoknak az épületeknek, amelyek:

  • belső, technológiából származó hő nyeresége nagyobb, mint 20 W/m3.
  • évente 4 hónapnál rövidebb ideig vannak használatban (nyaraló)
  • műemléki, helyi védelem alatt állnak
  • a mezőgazdasági épületek, sátorszerkezetek, műhelyek

2013. január 1. előtt az 50 négyzetméternél kisebb épületek felmentést kaptak, de ma már ezek sem tartoznak a kivételek közé. A közhasznú épületek esetében korábban 1000 négyzetméter volt az alsó határ, ma már 500 négyzetméter.
Meddig érvényes a tanúsítvány?

Az energetikai tanúsítvány 10 évig érvényes. Ennyi idő után az épület állaga, illetve a rendelkezésekben elvárt követelményszint is változhat, ezért a lejárat után eladáskor, bérbeadáskor új tanúsítványt kell csináltatni.

Ki készíthet energetikai tanúsítványt?

A Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara névjegyzékébe felvett tanúsítók készíthetik el a dokumentumot és általában garanciát is vállalnak rá.

Hogyan zajlik a folyamat?

Egyszerűsített eljárást lehet alkalmazni a kivitelezési dokumentáció alapján, ha egy új ingatlan a terveknek megfelelően készült el, vagy olyan használt típuslakásról, házról van szó, amihez rendelkezésre áll egy hasonló paraméterű ingatlan tanúsítványa. Ha ezek nem állnak fenn, akkor egy szakember helyszíni szemlét tart, majd számításokat végez, és így állapítja meg a megfelelő kategóriát. Ezután az elkészült energetikai tanúsítványt a szükséges további adatokkal és műszaki információkkal együtt az Ügyfélkapun át beküldi az országos elektronikus dokumentumtárba. Itt először ellenőrzik, majd kap egy regisztrációs számot, továbbá felkerül a Magyarország.hu honlapon is elérhető műszaki tervtárba. Végül pedig a tanúsító aláírja a tanúsítvány immár regisztrációs számmal ellátott, kinyomtatott példányát.

Mennyi idő alatt van meg?

Több szolgáltató 8-24 órán belül elkészíti a tanúsítványt, de feláras extraként akár 3 óra alatt is kész lehet.

Mennyibe kerül?

A helyszíni felmérés és a dokumentáció általában 10-26 eFt között mozog, az épület méretétől, típusától és elhelyezkedésétől függően. Érdemes tudni, hogy a hitelesítés díjával csökkenteni lehet vele az ingatlan után fizetendő SZJA-t.



Vélemény, hozzászólás?